Nu mawi ieu buku
dingaranan sajarah kabudayan penca teh, dumeh nu bade dicarioskeunana asal
muasalna penca, malak mandar jadi panghudang kanu heuteu acan uninga (teu acan
resep) kana ieu kabudayan; atuh kanggo anu parantos uninga etang-etang
ngawangsulan bae, kanggo ngiatkeun maksad ngamajengkeun kabinangkitan karuhun
Sunda, supados ulah dugi ka pareum di tengah jalan.
Bawi raos nu
ngadamel ieu pedaran, ti kapungkur tug dugi ka kiwari teu acan aya ahli penca
nu kersa mintonkeun buah manahna, ngadamel buku pangeling-eling gelarna ieu
kabinangkitan di tanah Sunda.
Sim kuring nu
ngalaman jaman anu palinter tina perkawis penca di tanah Cianjur, sapertos
Juragan Rd. H. Ibrahim di cikalong, Ama Sabandar di Sabandar (Cianjur), ngaraos
katarik, hoyong mintonkeun ka umum, lalakonna eta ahli-ahli menca, malak mandar
jadi panarik ka seuweu putu Sunda kana ngagungkeun kabinangkitanana.
Ngemutkeun umur
parantos tunggang gunung (dugi ka waktos ieu teh + 80 taun), meungpeung
rada jagjag keneh maksakeun ngeureuyeuh tina seueur anu marundut ti ditu ti
dieu. Ku emutan, upami mung numutkeun wartos pawartos-wartos deui mah, tangtos
wuwuh lami wuwuh nebihan tina hartos anu saleresna sareng moal patos sakumaha
nyebarna ka umum.
Kalih perkawis
upami sim kuring parantos teu aya mah, teu acan tangtos aya anu kersa
ngempelkeun kieu, jalaran saperkawis rerencangan anu kantos ngalaman sagulung
sagalang dina waktos jumeneng para ahli menca, ayeuna parantos pupus, kalih
perkawis teu acan kantenan aya nu kersa ngadamelna, jadi tangtos putra putra
Sunda bakal poekeun.
Tadi di luhur
parantos kapihatur, reh ieu dadaran teh mung wungkul nyarioskeun asal muasalna
sareng para ahlina tina urusan penca bae, jadi sanes bade mintonkeun kumaha
prak-prakanana, margi dina leresan eta mah moal katepi ku tulis, teu tiasa
digambarkeun ku lisan, anging kedah ku rasa ku anjeun; dupi dongkapna rasa tea
nya kedah ku biasa, cindekna kedah diajar sareng prakna, supados langkung
sampurna.
Sateu acanna
medar kaayaan sarupi-rupi penca, ayeuna bade dicarioskeun sarupi-rupi ameng anu
jisim kuring terang, sapertos:
1. Ameng
Cimande;
2. Ameng
Sera;
3. Ameng
Betawi;
4. Ameng
Cikalong;
5. Ameng
Sabandar, jst.
Ieu teh ameng anu aya di tanah
Sunda. Dupi ameng anu aya di tempat sanes sapertos :
1. Ameng
Padang (Penca Minangkabau);
2. Ameng
Kuntaw;
3. Ameng
Jujitsu;
4. Ameng
Boksen
5. Ameng
Worstelen (Gulat).
Tah eta anu disebatan bieu upami digulungkeun sadayana samaksad,
satujuan, cindekna gumulung dina hiji karep anu sami, nya eta sami-sami niat
ngajaga diri, beh dituna sami-sami hayang meunang, pada ngudag kaunggulan. Eta
margina nu mawi kaseuseueuranana anu diajar ameng anu teu leres miarana, sok
kaancikan ku rasa adigung, kagungan angkeuhan alus ieu batan itu, bisa aing
batan batur. Padahal sadayana ameng oge heunteu aya anu langkung sae atanapi
awon, estu lumrah bae, awon soteh kanggo anu masih bodo, da kanggo anu parantos
pinter mah, tetep saena, teu gumantung kana ameng itu ameng ieu, saha-saha anu
kawon nawiskeun yen bodo keneh.
Katangtosanana ameng tea, kenging dibagi 3 bagian, nya eta: 1.
Saluhureun, 2. Pantar, 3. Sahandapeun. Eta patokan kedah jadi poko kanggo sadayana
anu parantos iasa, kitu deui anu nuju diajar.
Upami diaben sareng saluhureun tangtos kawon, sareng pantar tangtos
gedeg, saha-saha anu maksa hayang meunang sareng pantar, tangtos eta anu
tigubrag. Upami diaben sareng sahandapeun tangtos salamina kenging.
Menggah
kasaeanana ameng tea aya rupi-rupi, nya eta:
1. Kanggo
kalangenan, kanggo panghegar-hegar manah, nyingkirkeun galih nu rungsing,
geuning aya babasan menggah anu parantos resep kana ameng mah upami ngadangu
kendang teh menggah nyorodcod sampean. Eta teh teu aya sanes lintang katarik,
manah rasa parantos gumulung sareng sora kendang.
2. Kanggo
gerak badan (sport) anu memang ku sadayana anu ngartos pada diarageungkeun,
geusan ngudag kasehatan salira.
3. Diajar
rikat sareng rancingas dina ngalakukeun (mayunan) salah sawios perkawis.
4. Geusan
ngajaga diri (salira ku anjeun atanapi anu jadi tanggelanana) dina waktosna
mayunan bahla anu teu disangka-sangka bakal tumiba.
5. Jabi
ti eta seueur deui upami ku urang dihaja dikotektak tina kasaenana ameng tadi.
Menggah anu
diajar ameng tea supados langkung enggal nyerepna, kedah kagungan cita-cita anu
medal tina rasana ku anjeun, terasna getol sareng wekel. Cita-cita anu diajar
ameng biasana taya sanes lintang ti dibinasa atanapi ngabinasa, upami: jol
paneunggeul ti dieu kieu nyambutna, di cepeng kitu, kitu mukana, gerakna kitu,
kitu ngudagna, atanapi ngabinasana, sing dugi ka musuh (lawan) cilaka. Cindekna
teu aya hiji maksud anu hayang ngangeunahkeun ka batur (musuh), nanging
salamina milari jalan supados musuh teu tiasa walakaya atanapi dibinasa. Tah
eta cita-cita anu sarupi kitu menggah ku jalmi anu BOLOSTRONG manah salancar
mah, terasna dianggo ADIGUNG ieu aing bisa kieu bisa kitu, padahal eta teh dina
buktina mah sok rajeun sulaya ti nu dimaksad, margi tadi oge parantos
dicarioskeun yen teu aya anu leuwih tea, gumantung kana kapinteranana sareng
kacakepanana bae. Kitu deui dina leresan kapinteran ameng mah sasat teu
kantenan ukuranana paripaos MANUSA MAH TEU AYA ELMU PANUTUPNA, kedah bae aya
saluhureunana, sanaos sareng pada jelema deui oge.
Kadua gaduh raos parantos pinter,
ieu aing geus cukup, teu kudu diajar deui, terus ngajar batur (ngaguruan).
Ku margi
parantos gaduh raos bisa tea, ana kadeseh ku batur, sanes ngemutkeun pangarti
handap keneh, anggur sek ambek, balukarna:
1. Matak
pasea, tampolana gelut silih bacok;
2. Ngahina
kana pencana, pajar penca goreng, keur naon diajar penca kitu, teu matak
pikaresepeun.
3. Nyebarna
nu awon wungkul, nu saena mah teu acan katepi, nya balukarna tambih ngirangan,
tungtungna teu kaditu-teu kadieu.
4. Bosenan.
Ku margi eta mugi ieu pedaran
jadi EUNTEUNG ka sugri anu resep DIAJAR AMENG.
Ayeuna mangga urang papay
runtuyanana hiji-hiji.
1. CIMANDE
Ameng Cimande tea, nyaeta anu jadi poko
kabinangkitan ameng anu pangpayunna gelar di tanah Sunda, sarta parantos
kakoncara ti jaman beh ditu keneh. Dupi anu kagungan anggitan wallohu’alam saha
mung ngawitan tembong ka umum nyaeta ti jaman EMBAH KAHiR, malah nya anjeunna
pisan anu ngawitan nyebarkeun ka sakuliah tanah Pasundan oge.
Saha ari Embah Kahir teh?
EMBAH KAHIR tea dibabarkeunana dugi ka
ageungna oge dikampung jeung desa Kamurang onderdistrict Mande, district Cikalong
Kulon, Kabupaten Cianjur,
Nalika anjeunna sumedeng buta tulang buta
daging, ngajarkeun ameng di kabupaten Cianjur, sabagian ageung ka para priyayi
bae, jadi nu sanes mah langka anu uningaeun.
Waktos jaman Kanjeng Dalem Wiratanudatar IV (di Cianjur katelah
Kanjeng Dalem Sabiroedin, Embah Kahir sok ngajar ka prajurit sareng priyantun,
malah kantos diabenkeun sareng Sengke di alun-alun Cianjur, nya Sengke bobor
karahayuanana malah dina buku Pangeran Kornel, karangan Raden Memed
Sastrahadiprawira, kaluaran Bale Pustaka oge kaunggel.
Teu kantos lami ti harita, di Karawang di Pengewelan aya
rebut, sadayana bngs sengke ngalawan ka Pamarentah, teras dirugrug ku urang
Cianjur sareng ti sanes tempat dugi ka beresna, malah dongkap ka ayeuna di
Karawang aya kampong Babakan Cianjur, nya eta tilas ngababakanana urang Cianjur
wktos ngayonan rebut sareng Sengke tea (perang Makaw ceuk urang Karawang mah)
teras deui numpes Bagus Rangin, kapala barandal.
Dina waktos harita teu aya deui ameng lian
ti amengan Embah Kahir wungkul (CImande tea).
Lami ti lami Embah KAhir ngalih ka Cimande, Kabupaten
Bogor. Di Cimandena teras ngajarkeun ameng dongkap ka ayeuna turun tumurun,
dugi ka meh sakuliah tanah PAsundan ka suklakna ka siklukna parantos teu aya
anu bireuk kana penca Cimande, sarta sabagian ageung seueur nu parantos tiasa.
Dina aya hahajatan (Kaul) seueur anu ngahaja disambung-sambungkeun sareng pada
baturna, sarta seuseueurna beres roes heunteu ngajantenkeun kaributan
naon-naon.
Kabehdieunakeun saparantos seueur
rundayanana (rupi-rupi ameng) dina waktosna disambungkeun tea sok sering
ngajadikeun kaributan, lantaran pada-pada haying unggul tea embung disebat
awon.
Eta gening bet aya ameng anu sanes di
tanah PAsundan. Sapertos Batawi, Ciwaringin, Sera, Depok, Cigondewa, jst, eta
mah gumantung kana tempatna nu jadi guruna, sapertos; guruna calik di
Ciwaringin, jadi ameng Ciwaringin, guruna calik di Nyengseret, jadi ameng
Nyengseret jst, nanging asalna mah nya Cimande Cimande keneh bae, iwal ti
Cikalong sareng Sabandar.
Aya ameng anu bade abulu sareng Cimande,
sabulu sareng Cikalong, disebat Cimande sanes, disebat Cikalong sanes, nya eta
Penca Cikaret. Eta Penca CIkaret upami ditinggali saliwat jiga Cimande, nanging
dina dekna pasambung sanes Cimande, aya gerak sareng rasa jiga Penca Cikalong.
NAon atuh margina nu mawi aya dua bulu?
Nalika Ajengan Cikaret (Sukabumi)
jumeneng, anjeunna diajar Cimande heula, lajeng diajar Cikalong, Jadi Cimande
aya, Cikalong aya.
Numutkerun kabiasaaan upami nyandak salah
sahiji ameng anu dipikaresep, ameng anu sanesna sok teu dianggo deui, pindah ka
anu keur dipikaresep tea, nanging ari dugi ka hilap pisan mah heunteu, sok aya
bae paham-paham anu tiheula anus ok digunakeun, nya kabuktian dina ameng
CIkaret tea. Ku iasana Ajengan Cikaret anu ngawulangna nepi ka jadi aya 2 bulu,
nya eta bulu Cimande sareng bulu Cikalong.
Eta ameng Cikaret tea teras nyebar ka
putra putuna Ajengan Cikaret sareng ka murid-muridna.
Nyambung……
0 komentar:
Posting Komentar